“Dengan adanya strategi, berniaga tidak perlukan semua itu. Itulah modal saya selama ini,” kata Ketua Pengawai Eksekutif Shamensi Holdings Sdn Bhd, Hishamudin Mohamad, 39.
Memulakan perniagaan dengan modal RM1,000 yang diperoleh daripada wang biasiswa pengajian di universiti, Hishamudin kini meraih keuntungan berlipat ganda.
Selepas 18 tahun dalam dunia perniagaan dan umur hampir mencecah 40 tahun, pemilik syarikat penyedia kelengkapan Muslim dan pasar raya 24 jam ini berhasrat melihat kebolehan berniaga dimilikinya memberi manfaat kepada masyarakat dan agama.
Meneliti senarai anak syarikat diterajui Hishamudin, terasa bagaikan perniagaan adalah sesuatu yang mudah baginya. Tambahan pula, slogan ‘business is simple’ turut tertulis pada kad perniagaan dan seorang kakitangannya turut mengiyakan telahan itu.
Hishamudin mengakui cabaran sememangnya ada, khususnya kekangan modal dan pengetahuan dalam teknologi. Apapun, banyak kekurangan dan kelemahan yang ada dapat diatasi menerusi strategi bijak.
Untuk ilmu perniagaan, beliau menggunakan strategi terbaik dari Timur dan Barat selain ditambah nilai Islam. Baginya, keputusan perlu cepat dan tepat. Beliau turut merancang menubuhkan satu syarikat setiap bulan meliputi pelbagai bidang.
“Setiap manusia dikurniakan Allah dengan kelebihan dan saya diberikan kebolehan berniaga. Saya ingin gunakan kelebihan yang Allah kurniakan untuk membantu menegakkan agama Allah.
“Saya memegang kata-kata guru saya, kalau kita kejar dunia, dunia akan lari. Jika kita kejar akhirat, dunia akan kejar kita,” katanya.
Menurutnya, ada empat kategori kerja iaitu bekerja makan gaji, bekerja sendiri, orang bekerja untuk orang itu dan keempat, duit bekerja untuknya. Bagaimanapun, beliau tidak mahu sampai ke tahap empat, sebaliknya mahu bekerja untuk agama.
Hishamudin tidak pernah makan gaji walau sehari kerana dari awal lagi beliau berniaga. Darah orang berniaga begitu kuat mengalir dalam dirinya.
Arwah ibu bapanya, Madiah Akasah dan Mohamad Ismail menjalankan perniagaan runcit menerusi pembukaan tujuh rangkaian Muhammad Store di Klang. Apabila cuti semester, beliau menguruskan perniagaan keluarga. Malah, sejak tahun pertama pengajian di Universiti Malaya lagi, beliau terbabit dengan perniagaan. Setiap kali pesta konvokesyen, beliau berpakat dengan rakan dan menyewa empat hingga lima gerai. Satu gerai menjual jubah yang dijahit kakaknya, satu lagi menjual barangan keluaran Bumiputera, jagung bakar serta tom yam.
“Pada waktu sama, saya membekalkan bahan mentah kepada 20 gerai tom yam di pesta konvokesyen itu. Apa saja keperluan mereka seperti ikan, ayam, rempah dan sayur, saya sediakan. Untuk pesta selama empat hari, keuntungan diperoleh mencecah RM10,000 melalui perancangan selama sebulan,” katanya.
Ketika di tahun dua pengajian, kakaknya, Jamaliah yang mempunyai kedai jahitan bagi tempahan jubah terpaksa meninggalkan perniagaannya kerana menghadapi masalah.
Disebabkan sayangkan perniagaan itu, Hishamudin mengambil alih tetapi menukar strategi dengan menjual jubah siap. Apabila perniagaan itu bertambah maju iaitu melalui pembukaan bengkel di Klang dengan lima tukang jahit, beliau memanggil semula kakaknya bagi menguruskan bengkel jahitan berkenaan.
“Pesan orang tua yang saya ingat sehingga kini ialah, budi bahasa tidak pakai modal. Jangan sombong dan kalau tidak tahu senyum, jangan berniaga,” katanya yang mengambil jurusan Asasi Sains dan Sains Komputer di UM.
Ramai mengatakan, orang berniaga perlu mengambil risiko, namun bagi Hishamudin kenyataan itu kurang tepat.
“Bagi saya, perkataan tepat ialah bijak mengendalikan risiko. Misalnya, ketika gawat, strategi perlu diubah supaya perniagaan tidak jatuh,” katanya.
Hishamudin berkata, situasi sama pernah dilalui bapanya yang ingin mengembangkan perniagaan dari Klang ke Cheras. Pada awalnya, bapanya membuka perniagaan kelengkapan beribadat umat Islam, namun disebabkan waktu itu penduduk belum ramai dan permintaan kurang, bapanya menukar kepada perniagaan runcit iaitu Pasaraya Pak Aji.
“Ini contoh menyelesaikan masalah pelanggan dan mendapat kepercayaan pelanggan. Bayangkan jika kita cuba jual makanan di rumah orang kenduri,” katanya.
Pasaraya Pak Aji pernah mengalami kemerosotan apabila bapanya meninggal dunia pada 1998. Pada 2000, beliau menukar strategi menjadikan ia pasar raya beroperasi 24 jam, harga kompetitif dan pasar segar. Pasar raya itu turut memasarkan produk halal keluaran Muslim.
Kini Shamensi ada beberapa cawangan, antaranya Ampang, Bandar Tun Hussein Onn, Green Town Mall dan Greentown Nova, Ipoh.
Mengikut perancangan, Shamensi dan Pasaraya Pak Aji akan difrancaiskan mulai tahun depan. Kos bagi francais ialah antara RM300,000 hingga RM400,000 dan institusi kewangan terkemuka sanggup memberi pinjaman bagi program itu. Beliau mensasarkan dua tahun bagi melahirkan 200 francais.
Hishamudin turut menawarkan peladangan kontrak bagi sayuran, limau, serai dan cili padi kepada yang berminat. Bahan berkenaan akan dipasarkan di rangkaian Pasaraya Pak Aji yang akan dibangunkan di seluruh negara.
“Melalui syarikat kami, Total Solution Agro Biz Consultant Sdn Bhd, kita memberi peladangan kontrak, khidmat nasihat sebelum menanam dan ketika menanam, khidmat geran permulaan, teknik pertanian, pasaran selamat dan terjamin serta harga yang menguntungkan,” katanya.
Hishamudin yang mempunyai 150 kakitangan turut melatih mereka menjadi usahawan dengan menjadi rakan niaganya.
“Saya tidak mahu orang bekerja dengan saya, tetapi mahu mereka berniaga dengan saya. Saya banyak perniagaan dan tidak mahu tamak. Saya tidak mahukan dunia tetapi mahu bekerja kerana akhirat, iaitu dapat memberi manfaat kepada orang lain,” katanya.
Tahun depan, beliau merancang membangunkan kilang pakaian Muslim yang lebih besar dengan 300 pekerja manakala pada 28 Jun ini, akan diadakan majlis pecah tanah hub halal terbesar di dunia di tapak seluas 1.6 hektar.
Hishamuddin dengan usaha sama rakan kongsi juga dalam usaha mewujudkan perkampungan Islam di Pinggiran Putra, Putrajaya di kawasan seluas 2.4 hektar.
Sebanyak 20 lot banglo akan dibina di kawasan berkenaan, selain masjid dan menara yang boleh melihat kawasan Putrajaya. Di tapak berkenaan juga akan didirikan hotel. Projek berkenaan akan dimulakan pada Januari 2010.
Profil Usahawan Kreatif
NAMA: Hishamudin Mohamad
UMUR: 39 tahun
JAWATAN: Ketua Pegawai Eksekutif Shamensi Holdings Sdn Bhd
SYARIKAT: Shamensi Clothing Sdn Bhd; Shamensi Garment Sdn Bhd; Shamensi Islamic Hotel Sdn Bhd; Pak Aji Marketing Sdn Bhd; Pak Aji Holdings Sdn Bhd; Pasaraya Pak Aji Sdn Bhd; Al-Husaini Sdn Bhd; Simple Technologies Sdn Bhd; Latest Technologies Sdn Bhd; Green Ideas Printing & Advertising Sdn Bhd; Jom Halal Event Management Sdn Bhd; Koperasi Pengedaran Produk Muslim Bhd; Shamensi International Islamic Business School (Unisel) dan Total Solution Agro Biz Consultant Sdn Bhd
ASAL: Kampung Kuantan, Klang
ISTERI: Rozlina Md Nasir
ANAK: Aina Syuhaidah (14); Firdaus Husaini (12); Anwar Husaini (11); Ainin Nadiah (9); Nisa Syakirah (7); Nuraliah Huda (6), Muhammad al-Husaini (4) dan Ainur Mardhiah (3)
Tips Usahawan Kreatif
Jika penuntut lain menumpukan sepenuh perhatian terhadap pelajaran ketika menuntut di menara gading, Hishamudin pula bukan saja giat berniaga di kolej dan ada perniagaan sendiri, malah turut memikul tanggungjawab sebagai suami.
Dalam usia 22 tahun, anak ke-10 daripada 11 beradik itu nekad berkahwin dengan pilihan hatinya, Rozalina Md Nasir, 39, biarpun masih bergelumang dengan buku.
Bagaimanapun, memikul tiga tanggungjawab sekaligus iaitu penuntut, usahawan dan suami bukan masalah bagi Hisamudin kerana beliau bijak merancang.
Isterinya yang kini menunggu masa untuk melahirkan anak ke-10 dikenali ketika sama-sama menuntut di Universiti Malaya.
Rozlina yang mengikuti kursus perubatan pada mula menangguhkan pengajiannya apabila mengandung dan melahirkan anak mereka pada tahun empat pengajian.
Bagaimanapun, selepas hidup berkeluarga, hasrat menamatkan pengajian dikuburkan begitu saja demi memberi tumpuan kepada keluarga. Bagaimanapun, anak sulung mereka meninggal dunia ketika berusia empat bulan.
"Disebabkan tidak menjadi doktor, isteri membantu saya membangunkan syarikat. Bagaimanapun, sampai satu tahap, dia kini menumpukan sepenuh perhatian terhadap rumahtangga iaitu menjadi isteri dan ibu. Tambahan pula keluarga kami semakin besar, manakala syarikat ada kakitangan yang menguruskan bahagian masing-masing," katanya.
Biarpun sibuk dengan perniagaan, Hishamudin yang minat membaca tetap meluangkan masa mencedok ilmu daripada buku.
"Orang berniaga macam saya mana ada masa baca buku. Saya baca tajuk utama dan tajuk dalam setiap bab bagi mengetahui kandungan buku. Saya juga memberi buku yang dibeli kepada kakitangan untuk dibaca dan saya akan bertanya apa yang mereka peroleh daripada pembacaan itu.
"Itu caranya saya mendapat ilmu daripada pembacaan buku. Jika tidak, saya juga membaca buku pada jam 3 atau 4 pagi," katanya.
Petikan Metro Ahad
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.